Sammanfattning

Huvudsökande: LTH, Vilhelm Malmborg

Materialegenskaper och kostnad för vägmaterial är viktiga faktorer vid upphandling av nya vägar eller omläggning av befintlig infrastruktur. Materialegenskaper behöver även bedömas utifrån slitstyrka, säkerhet, buller samt miljöpåverkan och inte minst slitagegenererade luftoch miljöföroreningar. Slitagepartiklar från däck och väg (TRWP) kan ha skadliga effekter på människors hälsa. För att begränsa emissioner av slitagepartiklar behövs nya effektsamband för olika vägmaterial. För detta krävs kunskap om emissioner och partiklarnas toxicitet. Samtidigt behöver forskningen utveckla beskrivningen av de toxikologiska mekanismerna som ligger till grund för partiklars toxicitet. Detta projekt fokuserar i huvudsak på vägmaterial men i begränsad omfattning även interaktionen mellan däck och väg. Vårt mål är att designa och utvärdera en bedömningsstrategi för vägmaterials hälsopåverkan som underlag för evidensbaserade kriterier i upphandlingsprocesser. Vi föreslår labbstudier av emissioner och toxicitet från relevanta vägmaterial. Vi tillämpar beprövade samt nya tekniker för generering av partiklar, samt en flerstegsmetod för bedömning av partiklarnas toxicitet och gruppering efter likhet med andra väl karakteriserade luftföroreningar. Detta förväntas leda till förbättrad möjlighet att utvärdera vilka egenskaper hos beläggningsmaterial som effektivt minskar luftföroreningar och deras toxicitet, grund för hälsokonsekvensanalyser för olika materialval.  Nyckelord: Vägmaterial, Slitagepartiklar, toxicitet, emissioner, reaktiva syreföreningar Introduction