Sammanfattning

Huvudsökande: LTU, Johan Casselgren

Trafikverket har fått i uppdrag från regeringen att redovisa åtgärder som myndigheten genomför eller avser att genomföra för att utveckla och förbättra vinterväghållningen av de statliga vägarna i syfte att säkerställa framkomligheten, tillförlitligheten och trafiksäkerheten i vägtrafiken. Det tidigare projektet ”Digital vinter” initierades av Trafikverket för att digitalisera uppföljningen av vinterväghållningen genom att samla in friktionsdata från personbilar. Syftet med detta projekt är att använda denna data för att utvärdera och förbättra vinterväghållningens effektivitet och resultat. Genom att kombinera data från Trafikverkets olika system, såsom friktionsdata, väderdata och åtgärdsdata från plogbilar, kan en översikt skapas som både informerar om läget och utfallet av de åtgärder som görs. Kombinationen av data används för att förstå hur väderförhållanden påverkar vägfriktionen och hur vinterväghållningsentreprenörer reagerar på dessa förhållanden. Till vår kännedom finns det i dagsläget inget liknande data set i världen som möjliggör dessa analyser.

Projektet förväntas resultera i flera akademiska publikationer och bidra till kunskapsuppbyggande kring vinterväghållning i Sverige, samt hjälpa Trafikverket i sitt uppdrag från regeringen gällande att säkerställa framkomligheten, tillförlitligheten och trafiksäkerheten i vägtrafiken. Trafikverket förväntas få nya metoder för att utvärdera vinterväghållningens effektivitet samt nya prognosmodeller gällande åtgärder baserat på väderförhållanden. Projektet stöder Trafikverkets mål att skapa ett hållbart och effektivt transportsystem, särskilt under vinterförhållanden. Det bidrar till forskning och innovation inom digitalisering av transportsystemet och har potential att förbättra underhållet av väginfrastrukturen genom avancerad dataanalys och AI.

Nyckelord: Vinterväghållning, uppföljning, tillförlitlighet, trafiksäkerhet, friktion