Sammanfattning

Huvudsökande: KTH, Denis Jelagin

Detta projekt fokuserar på att optimera användningen av återvunnen asfalt och marginal material i vägbyggnad. Den mekaniska och fysikaliska beteendet hos återvunnen asfalt med olika förnyare och asfalt med lågkvalitativa ballastmaterial är ännu inte fullt förstådda, med viktiga frågor som optimering av självläkning, möjligheten till flera återvinningscykler och effektiviteten av ytterligare modifieringar som fortfarande är olösta. Denna forskning syftar till att ta itu med dessa luckor genom att utveckla modellerings- och experimentella verktyg för att utvärdera de mekaniska egenskaperna hos återvunnen asfalt och asfalt med marginala ballastmaterial. Huvudmålet är att utvidga metodiken för sfäriska intrycksprov till att karakterisera asfaltblandningar med hög återvinningsinnehåll och marginala ballastmaterial. Initialt kommer fokuset att ligga på att mäta de viskoelastiska egenskaperna hos bindemedelsfasen direkt från tester på asfaltkärnor. Projektet kommer också att undersöka möjligheten att utvidga intrycksprovet till att karakterisera asphalt utöver linjär viskoelasticitet, särskilt med avseende på bröt och plastiska egenskaper. Det intrycksprovet erbjuder en unik fördel genom att möjliggöra mätning av lokala egenskaper inom materialet, och kan därmed ge insikter om distributionen av återvunnen asfalt, aktivering, och mäta effekterna av olika förnyare utan att extrahera bindemedlet. Metoden har också stor potential för fältapplikationer och kan eventuellt användas som ett test för att övervaka förändringar i ytlagrets prestanda under drift, för att stödja underhållsbeslut. Projektet syftar även till att koppla mätningar från intrycksprovet till makro-skalig prestanda hos återvunnen och marginal asfalt genom mikromekanisk modellering med hjälp av finita elementmetoden, och etablera ett verktyg för att fånga effekten av återvunnet bindemedel på asfaltens prestanda.

Nyckelord: RAP, föryngringsmedel, marginala material, sfärisk intryckningsprov, FE-modellering.