Sammanfattning

Huvudsökande: Chalmers, Kun Gao

Transportautomation och elektrifiering kommer avsevärt att förändra trafikfördelning, spatiotemporala fordonsbelastningar och kördynamik på vägnätet, vilket påverkar vägsystemet i termer av nedbrytningsmönster, underhållsbehov, vägjusteringskrav och sidoområden. Även om viss litteratur diskuterar effekterna av automation och elektrifiering på väginfrastruktur, är omfattande analytisk modellering och bedömning fortfarande outforskat, särskilt i svenska och nordiska sammanhang. Detta projekt samlar tvärvetenskapliga väg- och trafikingenjörsexperter från fem institutioner för att erbjuda en omfattande och kvantitativ analys av hur framtida transportautomation och elektrifiering kommer att påverka väginfrastrukturen. Målen inkluderar: 1) Utveckla modellerings- och analysmetoder för att bedöma effekterna av autonoma fordon (AV) och elfordon (EV) på spatiotemporala fordonsbelastningsprofiler, vägslitage och underhållsbehov över olika vägtyper; 2) Utföra kvantitativa analyser av de nya kraven på väginfrastruktur på grund av AV och EV i olika vägscenarier; 3) Genomföra systematiska konsekvensbedömningar och föreslå förberedelsestrategier för att hantera de identifierade behoven. Projektet syftar till att stärka forskningskompetensen i att förstå och förbereda väginfrastruktur för framtida transportautomation och elektrifiering genom innovativa metoder och analyser. Denna kunskap kommer att stödja väghållare, planerare och andra intressenter i att göra kostnadseffektiva och hållbara anpassningar för att möta framtidens transportsystem.


Nyckelord: Transportautomation; elektrifiering; vägnedbrytning och underhåll; väginfrastruktur