Sammanfattning
Huvudsökande: VTI, Sigurdur Erlingsson
Vintertid utsätts de svenska vägarna för slitage på grund av dubbdäckstrafiken vilket leder till högre
kostnader och behov av åtgärder. För att bestämma åtgärder behöver slitaget kunna modelleras vilket
idag görs med hjälp av VTIs slitagemodell. Ett problem är att slitagemodellen är i behov av en kalibrering
och att det är dyrt då den traditionella metoden med laserbalk kräver stora arbetsinsatser och
vägavstängningar med de risker och trafikpåverkan som följer. Däremot finns det numera RST-fordon
med nyare mätteknik med hög upplösning som mäter spåren för hela körfältets bredd i trafikfart. Om
denna teknik kan nyttjas för slitagemätningar kan snabbt omfattande data samlas in med många
varierande beläggningsfaktorer inklusive ålder, olika materialfaktorer och trafikfaktorer för stora delar av
vägnätet vilket leder till högkvalitativa kalibreringar av slitagemodellen både billigare och snabbare än
tidigare. Detta projekt ämnar undersöka möjligheterna att nyttja RST-data för att bestämma slitaget av
vägar och jämföra den mot den befintliga mätmetoden. Därefter avses data samlas in med den
nyutvecklade mätmetoden med RST för att kalibrera den befintliga slitagemodellen. En sådan uppdatering
medför även att andra verktyg och modeller som implementerat slitagemodellen såsom
dimensioneringsverktygen PMS-objekt och ERAPave PP samt luftkvalitetsmodellerna SIMAIR och
NORTRIP får en mer korrekt modellering och bör medföra en högre tillförlitlighet.
Nyckelord: vägslitage, vägytemätning, spårdjup, modellering, nedbrytningstakt