Sammanfattning

Huvudsökande: LTU, Jan Laue

För väg- och järnvägsdesign samt underhåll är det fördelaktigt att kunna förutsäga tjällyftning. För detta ändamål har VTI i nära samarbete med Trafikverket utvecklat en mekanistisk-empirisk modell: ERAPave PP. ERAPave PP inkluderar Seppo-Saarelainen-Routanousu (SSR)-modellen som använder segregation potential (SP)-teori för att beräkna tjällyftning. Att använda ett representativt SP-värde är avgörande för en korrekt förutsägelse av tjällyftning. Idag finns det i Sverige fyra SP-värden som har bak beräknats baserat på fältdata och ger en grov uppskattning av värdet. Tillförlitligheten av att använda dessa värden för att förutsäga tjällyftning under andra förhållanden är osäker. Även om SP-värden kan bestämmas genom laboratoriefrysningsförsök, är det dock inte ekonomiskt försvarbart för ingenjörsmässiga ändamål att bestämma SP-värden för varje enskilt fall med dessa sofistikerade tester. Vissa forskare har försökt relatera SP-värden till indexegenskaper, men ingen generaliserad relation har ännu hittats. Dessa indexegenskaper inkluderar kornstorleksfördelning och finjordshalt, lermineralogi och jordens struktur. Dessutom har avståndet till grundvattennivån sällan beaktats. Projektets mål är att hitta relevanta SP-värden för olika undergrundsmaterial och identifiera hur SP kan uppskattas från enkla indextester med hjälp av fältdata och laboratoriefrysningsförsök, med hänsyn till avståndet till grundvattennivån. Resultaten kommer att utgöra en grund för att välja SP-värden för en mer noggrann förutsägelse av tjällyftning med ERAPave PP och för en bättre metod för att klassificera tjälfarlighet.


Nyckelord: tjällyftning, ERAPave PP, SSR modellen, segregation potential, tjälfarlighet, index tester